måndag 12 november 2007

Hehe lite kul läsning ang snö :)

Ni som någon gång har funderat på att flytta till Norrland för
>
> att uppleva riktig vinter kan med fördel läsa denna målande
>
> berättelse:
>
> Snart är Julen här...
>
> Julstämning
>
> En utflyttad Linköpingsbos dagbok, bor i norra norrlands inland
>
>
>
> 9:e December
>
> Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som
>
> täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn!
>
> Finns det något vackrare ställe i hela världen? Att flytta hit är
>
> det bästa jag någonsin gjort. Jag skottade för första gången på
>
> flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår
>
> uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde
>
> trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick ta en
>
> vända till med snöskyffeln.
>
> Vilket underbart liv.
>
>
>
> 12:e December
>
> Solen har smält all vår fina snö. Vilken besvikelse. Min granne
>
> säger att jag inte ska oroa mig, vi kommer absolut att få en vit
>
> jul. Ingen snö på julen skulle ju vara förskräckligt! Juha säger
>
> att i slutet på vintern kommer vi att ha så mycket snö att jag
>
> aldrig vill se snö igen. Jag tror inte att det är möjligt. Juha är en
>
> trevlig människa.
>
> Jag är glad att han är vår granne.
>
>
>
> 14:e December
>
> Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt. Temperaturen hade sjunkit
>
> till -20. Kylan får allting att gnistra. Vinden gjorde mig lite
>
> kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och
>
> trottoarerna. Detta är livet!
>
> Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen.
>
> Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag
>
> kommer verkligen i form på det här viset.
>
>
>
> 15:e December
>
> 50 cm till. Sålde min van och köpte en fyrhjulsdriven bil i stället.
>
> Köpte vinterdäck till frugans bil och två extra snöskyfflar. Frugan vill
>
> skaffa en vedspis utifall elektriciteten skulle sluta fungera men
>
> jag tycker det verkar löjligt. Vi bor ju faktiskt inte i Alaska.
>
>
>
> 16:e December
>
> Snöstorm i morse. Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade.
>
> Ont som fan. Frugan skrattade i en timme...Roligt..
>
>
>
> 17:e December
>
> Fortfarande långt under noll grader. Vägarna är för isiga för att
>
> man ska kunna ta sig någonstans. Det var strömavbrott i fem timmar.
>
> Inget att göra utom att stirra på frugan och försöka att inte
>
> irritera henne. Vi skulle nog ha köpt en vedspis, men det erkänner
>
> jag inte för henne. Jag hatar när hon har rätt. Jag kan inte fatta
>
> att jag fryser ihjäl i mitt eget vardagsrum.
>
>
>
> 20:e December
>
> Elektriciteten är tillbaka igen, men det kom 35 cm till av den där vita
>
> skiten i natt. Mer snöskottning. Det tog hela dagen. Snöplogen kom två
>
> gånger idag. Försökte hitta en grannunge som kunde skotta,
>
> men dom var upptagna med att spela hockey sa dom. Jag tror dom ljuger.
>
> Ringde till den enda järnaffären i trakten för att fråga efter en
>
> snöslunga, men dom var slut. Dom får kanske hem fler i mars. Jag tror dom
>
> ljuger. Juha säger att jag måste skotta annars kommer kommunen att göra
>
> det och sedan skicka mig en räkning på jobbet.
>
> Jag tror Juha ljuger också!
>
>
>
> 22:a December
>
> Juha hade rätt om att det blir en vit jul. Det föll 32 cm till av vit
>
> jävla snö inatt och det är så inihelvete kallt att det antagligen inte
>
> kommer att smälta förrän i Augusti! Det tog mig 45 minuter att klä på mig
>
> och gå ut och skotta i morse, sedan blev jag pissnödig. När jag klätt av
>
> mig, pissat och klätt på mig igen så var jag för trött för att skotta.
>
> Försökte hyra Juha att ta hand om snöröjningen resten av vintern
>
> eftersom han ju har en plog på sin lastbil, men han säger att han inte har
>
> tid.
>
> Jag tror att den jävla skitstöveln ljuger!!
>
>
>
> 23:e December
>
> Bara 5 cm snö idag. Det är nollgradigt nu. Frugan ville att jag
>
> skulle juldekorera huset i morse. Är hon helt jävla slut eller?
>
> Varför sa hon inte det för en månad sen? Hon säger att hon gjorde
>
> det men jag tror fan kärringjäveln ljuger!
>
>
>
> 24:e December
>
> 15 cm. Snön har blivit så jävla hårt packad av snöplogen att jag bröt av
>
> skyffeljäveln. Tror jag fick en hjärtattack också. Om jag får tag på han
>
> som kör plogbilen så ska jag fanimej ta tag i pungen på han och dra honom
>
> genom snön! Jag vet att det jävla psykot gömmer sig runt hörnet och väntar
>
> på att jag skottat färdigt, sen kommer han i 100 knyck och plogar igen
>
> allt..Tanten ville att vi skulle sjunga julsånger medans vi öppnade
>
> julklapparna men jag var för upptagen med att spana efter plogbilen.
>
>
>
> 25:e December
>
> God jul. 50 cm till av förbannad jävla snö!!. Blev insnöad. Tanken på att
>
> skotta får mitt blod att koka. Gud vad jag hatar SNÖ!!! Plogbilsföraren
>
> stannade till idag och frågade hur läget va, jag slog till den jäveln i
>
> huvet med skyffeln...
>
>
>
> 26:e December
>
> Fortfarande insnöad. Vad fan skulle jag flytta hit för, jävla håla!!
>
> Och
>
> allt var HENNES idé..Hon går mig på nerverna...
>
>
>
> 28:e December
>
> Fortfarande insnöad. Satmaran gör mig galen.
>
>
>
> 29:e December
>
> 25 cm till. Juha säger att jag måste skotta taket annars kan det rasa in.
>
> Jävla dumskalle, tror han att jag är helt sänkt eller??
>
>
>
> 30:e December
>
> Taket rasade in. Plogföraren har stämt mig på 1 miljon för att jag
>
> slog honom i huvet och kärringen har åkt till sin mamma...
>
>
>
> 31:a December
>
> Eldade upp hela jävla hushelvetet.. Ingen mer snöskottning här!!
>
>
>
> 8:e Januari
>
> Jag mår så bra. Jag älskar dom här små pillren dom ger mig, men varför
>
> är jag fastbunden i sängen?
>

Inga kommentarer: